Sok z kiszonych buraków – prosty przepis od mamy

Strona główna » Sok z kiszonych buraków – prosty przepis od mamy


Moja ostatnia wizyta u mamy zakończyła się wielką niespodzianką – zostałem poczęstowany sokiem z kiszonych braków. Tak się złożyło, że akurat mama miała ich nadwyżkę jeszcze z jesiennych wykopków i nie wiedziała za bardzo co z nimi zrobić. Toteż, postanowiła je zakisić. W przeszłości piłem już sok z kiszonych ogórków, ale przyznam szczerze, że na tym moja przygoda z fermentowanymi przysmakami się kończy. Przy okazji wizyty w rodzinnym domu, wysłuchałem bardzo interesującego „wykładu” na temat jak to sok z kiszonych braków poprawia pracę jelit, wzmacnia odporność organizmu, czy nawet obniża ciśnienie tętnicze krwi. Postanowiłem sprawdzić co tak naprawdę kryje się za tym jedynym w swoim rodzaju trunkiem. Kupiłem więc na targu wszystkie niezbędne składniki według wskazówek mojej mamy i w pierwszą wolną sobotę zabrałem się za kiszenie. Rezultaty mojego „eksperymentu” przedstawiam Wam poniżej 🙂 Ale najpierw kilka słów o właściwościach buraków.

Właściwości i zalety buraków

właściwości i zalety buraków

Buraki to doskonałe źródło wielu witamin, błonnika, karotenoidów i przeciwutleniaczy! Założę się, że każdy z was dobrze je zna, chociaż na pewno nie wszyscy za nimi przepadają 😉 Buraki można spożywać w każdej postaci – gotowane, surowe, pieczone, czy kiszone. A w supermarkecie spotkamy także chipsy warzywne, w których burak wiedzie dzielny prym. Nic w tym dziwnego, ponieważ ów warzywo jest bogate w żelazo i azotany, które zwiększają wydolność fizyczną, oraz we flawonoidy – silne przeciwutleniacze, które wyróżniają się właściwościami przeciwnowotworowymi (źródło).

Ta ciemnoczerwona bulwa jest znana ludzkości już od wielu stuleci i pochodzi z tej samej rodziny co szpinak i boćwina. Zarówno jej liście (o nieco gorzkim smaku), jak i korzeń (dużo słodszym), są powszechnie spożywane w różnych postaciach. Zwłaszcza czerwona odmiana buraka dostarcza wiele korzyści dla naszego zdrowia, a w dodatku nadaje wyjątkowy kolor serwowanym potrawom. Burak to warzywo niskotłuszczowe, bogate w błonnik i witaminy z grupy B; chociaż zawiera również witaminy A i C. Jest on cennym źródłem karotenoidów i minerałów, takich jak wapń, magnez, fosfor, potas, sód, cynk i miedź, a także 3 głównych składników: żelaza, azotanów i flawonoidów.

Dlaczego kiszonki są takie zdrowe?

kiszonka z buraków

No właśnie. Dlaczego kiszenie jest w Polsce tak popularne i kto w ogóle wpadł na taki genialny pomysł? Od dziada pradziada zajadamy się kiszoną kapustą, ogórkami, czosnkiem. Tak naprawdę, to nie ma chyba warzywa, którego nie dałoby się w taki sposób zaprawić. Ale po co w ogóle wziął się cały proces kiszenia i jakie są jego zalety? Kiszenie to nic innego jak proces konserwacji z wykorzystaniem fermentacji mlekowej. Kwas mlekowy powstający podczas fermentacji, to prawdziwe dobrodziejstwo dla ludzkiego ciała, ponieważ wzmacnia i oczyszcza organizm; chroni przed różnymi chorobami. W dodatku, dostarcza nam tzw. dobre bakterie, wspierając trawienie i przemianę materii; a przy okazji obniża cholesterol we krwi.

Podczas procesu kiszenia, zwiększa się poziom szczepów probiotycznych w danym warzywie – tzw. „dobrych” składników. Powstają substancje promujące odporność organizm, których spożywanie obniża chociażby ryzyko występowania chorób serca (źródło). Kiszone warzywa są świetne dla osób na diecie i dla tych z problemami trawiennymi. Dostarczają nam sporą dawkę błonnika, stymulując tym samym pracę jelit. Kolejny powód dla którego fermentowane przetwory z czystym sumieniem można polecać osobom dbającym o linię, to ten, że w całym procesie konserwacji produkty spożywcze tracą cukier i kalorie.

Sok z kiszonych buraków – właściwości

  • chroni organizm przed wirusami, wspiera jego odporność
  • dostarcza szereg witamin, które łatwo się wchłaniają
  • regularne spożywanie soku z kiszonych buraków obniża ciśnienie tętnicze krwi (źródło)
  • reguluje prawidłowe funkcjonowanie jelita grubego
  • dostarcza tzw. „dobrych bakterii” organizmowi
  • wspiera mikroflorę jelitową

Jak zrobić sok z kiszonych buraków – przepis

sok z kiszonych buraków - przepis od mamy

Przejdźmy teraz do części praktycznej 🙂 Zatem, jak zrobić sok z kiszonych buraków? Przepis jest bardzo prosty, także nie mam wątpliwości, że każdy bez problemu da sobie radę! Do dzieła.

Składniki:

  • 1kg buraków
  • czosnek
  • liść laurowy
  • ziele angielskie
  • 2 łyżki soli kamiennej
  • woda
  • duże szklane naczynie
  • kawałek chleba razowego
  • duży, płytki talerz

Przygotowanie:

  1. Buraki obierz ze skóry i pokrój na małe kawałki.
  2. Włóż warzywo do dużego naczynia, przekładając je czosnkiem, liściem laurowym i zielem angielskim.
  3. Sól rozpuść w zimnej (przegotowanej) wodzie, a następnie zalej buraczki. Pamiętaj, aby woda przykryła całość.
  4. Na końcu dodaj kawałek chleba razowego. Przykryj talerzem do góry nogami i odstaw w przyciemnione, chłodne miejsce.

Teraz musimy uzbroić się w cierpliwość i odczekać około 7 dni aż fermentacja „zrobi swoje”. Po tym okresie zarówno sok z kiszonych buraków, jak i samo warzywo powinno być gotowe do spożycia.

Przechowywanie i spożywanie soku z kiszonych buraków

Po upływie tygodnia, otrzymany napitek z buraków najlepiej przelać (przez sitko) do wcześniej wyparzonych szklanych butelek i szczelnie zakręcić. Przechowuj sok w lodówce, lub w chłodnej i zaciemnionej spiżarce razem z innymi przetworami. Po otwarciu słoika, należy spożyć przed upływem 10 dni i oczywiście, przechowywać w lodówce.

Na pytanie: „jak pić sok z kiszonych buraków” nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Moja mama wypija 1 małą szklaneczkę dziennie w celach profilaktycznych, a buraczki zajada sobie do obiadu. Myślę, że ilość wypijanego soku zależy od nas samych. Ja na przykład miewam okresy, w których wypijam 2 szklanki dziennie – rano i wieczorem – aby pobudzić pracę jelit. W razie jakichkolwiek wątpliwości, polecam zapytać o zdanie lekarza, lub dietetyka, który na pewno rozwieje każdą ewentualną wątpliwość.

Do następnego razu 🙂

Przepis
recipe image
Nazwa przepisu:
Sok z kiszonych buraków
Imię autora:
Opublikowany w dniu:
Czas przygotowania:
Czas gotowania:
Łączny czas:
Średnia ocena
51star1star1star1star1star Based on 2 Review(s)

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry