Sposoby radzenia sobie ze stresem – 15 porad

Strona główna » Blog » Sposoby radzenia sobie ze stresem – 15 porad


Stres to zjawisko bardzo powszechne, które towarzyszy nam praktycznie codziennie w przeróżnych sytuacjach życiowych. Większość z nas doświadcza tego nieprzyjemnego uczucia w pracy, w szkole, urzędach publicznych i w wielu innych sytuacjach życiowych. Jak sobie zatem radzić ze stresem? Dlaczego odczuwamy stres? Jak się nie denerwować? Te i podobne pytania stawiają sobie codziennie miliony ludzi na całym świecie, szukając najlepszych sposobów na walkę z nerwami i lękiem.

Jak radzić sobie ze stresem?

jak radzić sobie ze stresem

Na wstępie warto zaznaczyć, że stres w naszym życiu odgrywa także pozytywną rolę – pobudza do działania w sytuacjach zagrożenia życia, oraz motywuje. To dzięki niemu, w niebezpiecznych momentach (np. gdy zostajemy zaatakowani przez psa), reagujemy często w nieświadomy sposób, dzięki czemu udaje nam się wyjść bez szwanku. Stan nerwowy wpływa jednak niekorzystnie na nasz organizm, kiedy występuje przez długi okres czasu (np. ciągły stres w pracy) i może prowadzić do przeróżnych chorób. Dlatego też, tak ważne jest abyśmy byli świadomi jak radzić sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych. W tym artykule chcieliśmy przedstawić Ci 15 sprawdzonych sposobów na walkę ze stresem w pracy, w szkole, na studiach i w życiu codziennym. Zapraszamy do lektury.

1.Trochę sportu na lepsze samopoczucie

Stres to zdaniem wielu specjalistów choroba XXI wieku, która dotyka większości społeczeństwa i przed którą nie można się ustrzec. Nieznany jak dotąd super szybki tryb życia, pogoń za fortuną, karierą, obowiązki rodzinne, czy choroby, powodują ciągłą nerwowość. Przed stresem nie można się ukryć, ale można sobie z nim radzić na wiele sprawdzonych sposobów. Jednym z nich jest uprawianie sportu, ponieważ jest to jedna z najbardziej znanych metod na redukcję napięcia. Nic nie relaksuje tak jak ruch na świeżym powietrzu, podczas którego wszystkie problemy świata zostawiamy na boisku, w parku, bądź na bieżni lekkoatletycznej. Mimo tego, że wysiłek powoduje zmęczenie fizyczne, to jeśli chodzi o naszą psychikę, jest zupełnie na odwrót! Uprawianie sportu pomaga „odpocząć” od stresujących sytuacji życiowych. Poza tym, aktywność fizyczna powoduje, że nasze ciało wydziela tzw. endorfinyhormony szczęścia, dzięki którym doświadczamy uczucia samozadowolenia i dobrego samopoczucia.

W zasadzie, to każda forma wysiłku fizycznego pozwala nam się odprężyć i zrelaksować, dlatego jeśli zastanawiasz się jak poradzić sobie ze stresem, polecamy właśnie sport. Może to być zwykłe bieganie, jazda na rowerze, piłka nożna, kurs karate, tańca, pływanie, siłownia. Każdy trening przyniesie ukojenie nerwów po ciężkim dniu w pracy, czy w szkole. Ale to nie wszytko! Sport nie tylko poprawia samopoczucie, ale także zwiększa libido, przywraca wiarę we własne siłyi, a w nocy wpływa na głębszy sen.

2. Zapal świecę

aromaterapia na stres

Niektóre naturalne aromaty działają szczególnie uspokajająco na nasze zmysły. Dlatego też, olejki eteryczne to świetna opcja na walkę ze stresem, ponieważ zawierają składniki, które pomagają zmniejszyć uczucie ogólnego niepokoju i lęku. Poniżej przedstawiamy listę najbardziej popularnych esencji, używanych w relaksacyjnych sesjach aromaterapeutycznych:

3. Sposób na stres – muzyka

Muzyka pozytywnie wpływa na samopoczucie, szczególnie jeśli słuchasz swoich ulubionych rytmów. Najważniejsze, aby muzyka wzbudzała pozytywne emocje np. z dzieciństwa, czy udanych wakacji. Pozytywne, żwawe dźwięki dodają energii, wyzwalają endorfiny, wzywają do motywacji i do działania. To właśnie dlatego, wielu miłośników sportu i rekreacji często ćwiczy w słuchawkach na uszach.

Wybierając znane i lubiane wolniejsze rytmy, skutecznie ukoisz nerwy po ciężkim i stresującym dniu w pracy. Idealnym rozwiązaniem jest chwila relaksu na kanapie, lub fotelu z ulubionym kawałkiem. Takie podejście to świetna alternatywa dla wieczornych seansów telewizyjnych, która nie tylko pozwoli ci się odprężyć, ale także wyciszy przed snem.

Myślałeś kiedyś, aby połączyć dźwięki Twojej ulubionej muzyki w leczniczej sesji aromaterapeutycznej z użyciem olejków eterycznych? Spróbuj, ponieważ naprawdę warto! Już po 15 minutach poczujesz się bardziej zrelaksowany i wypoczęty, zarówno fizycznie, jak i psychicznie.

4. Joga na stres

joga na stres

Uprawianie jogi nie tylko pomaga odzyskać równowagę psychiczną i zwiększyć siły witalne, ale także działa relaksująco. Dla wielu pań, joga to nie tylko aktywna forma spędzania wolnego czasu, ale przede wszystkim, świetny sposób na pozbycie się stresu i niepokoju. Praktykowanie jogi nie tylko pomaga uporać się ze stanami napięcia w życiu codziennym, ale również uczy jak radzić sobie z emocjami i jak dystansować się do czynników powodujących negatywne emocje. Bez cienia wątpliwości, joga to wyśmienita alternatywa dla osób, które prowadzą napięty tryb życia i nie wiedzą jak radzić sobie ze stresem w życiu. Gorąco polecamy!

5. Kotek lub Piesek

Co powiesz na czworonożnego przyjaciela? Codzienny kontakt ze zwierzętami domowymi pomaga pozbyć się napięcia, a także relaksuje. Bardzo dobrze wiedzą o tym osoby, dla których psy i koty to źródło harmonii i pogody ducha. Posiadając czworonoga w domu jesteśmy zobowiązani opiekować się nim, przez co nasz mózg zaczyna produkować 2 rodzaje hormonów:

  • oksytocyna – hormon empatii i troski o innych, charakterystyczny dla młodych mam
  • beta-endorfinę – enzym, który zwalcza nerwowość, stres, lęk

Warto tutaj wspomnieć, że zabawa z psem, czy innym zwierzęciem domowym powoduje u człowieka spadek kortyzolu – hormonu odpowiedzialnego za stres. Ale to nie wszystko! Pieszczoch w domu również sprawi, że w ludzkim ciele wzrośnie poziom tzw. dopaminy – związek chemiczny poprawiający ogólne samopoczucie.

Jak widzisz, zwierzę w domu to fantastyczny pomysł jeśli nie masz pomysłu na to jak poradzić sobie ze stresem 🙂

6. Przyjacielska rozmowa

przyjaciel i psycholog na stres

Jeśli trapią Cię problemy, często pomocna może okazać się szczera rozmowa z bliską osobą. Pomyśl także o indywidualnej konsultacji z psychologiem, który nie tylko wysłucha, ale przede wszystkim pomoże rozwiązać trapiące Cię zmartwienia. W ten sposób zrzucisz ze swoich barków ciężar przytłaczających Cię problemów. Mimo tego, że wizyta u psychoterapeuty nie jest w Polsce tak popularna jak chociażby na zachodzie Europy, ów trend powoli się zmienia. W końcu, nie ma nic złego w szukaniu porad u profesjonalisty, który tak naprawdę jest po to by nam pomóc w tych najtrudniejszych chwilach.

Istotne jest, aby rozmowa (czy to z osobą bliską, czy z psychologiem) była przeprowadzona w formie dialogu. Zarówno Ty, jak i Twój rozmówca powinniście dać sobie czas na mówienie i na słuchanie, a na końcu, wyciągnąć wnioski i ustalić plan działania.

7. Medytacja na stres

Mimo tego, że medytacja może stanowić niemałe „wyzwanie” dla osób, które nigdy wcześniej jej nie praktykowały, jest ona doskonałą alternatywą na walkę z problemami i ze stresem. Medytując, dbamy o spokój ducha i klarowność umysłu, relaksujemy ciało i odprężamy mięśnie. To właśnie dzięki nadmiernemu wyobrażaniu sobie niedoszłych jeszcze (najgorszych z możliwych) scenariuszy, w życiu każdego człowieka dochodzi do stresujących sytuacji, z którymi bardzo trudno przychodzi nam się uporać. Dzięki medytacji, w końcu masz okazję wyzwolić się od kreowania nieprawdziwych i negatywnych scenariuszy w swojej głowie, skupić się na teraźniejszości i przestać się dręczyć. Spokój ducha, który osiągniesz medytując kilka razy w tygodniu, pozwoli Ci się skoncentrować na odpowiednich działaniach, po to by w końcu rozwiązać dany problem, a nie zamartwiać się nim.

Medytacja to swego rodzaju trening zarówno dla umysłu, jak i dla ciała, dzięki któremu usprawnisz koncentrację, pogłębisz relaks i odpoczniesz. Dzięki ćwiczeniom rozluźniającym, szybciej odzyskasz spokój w stresujących momentach, a poza tym będziesz bardziej efektywny w codziennych zadaniach.

8. Sen to zdrowie

sen to zdrowie i anty stres

Jest to kluczowy czynnik w życiu, którego nie wolno zaniedbywać. Sen to zdrowie i potrzebujemy go do normalnego funkcjonowania. Dlatego, nie bez powodu przesypiamy około 1/3 życia (7-8 godzin dziennie). Sen jest niesamowicie ważny dla poprawnego funkcjonowania organizmu, a jego brak może prowadzić do skrajnego wyczerpania.

Odpoczynek relaksuje, sprawia, że czujemy się wypoczęci, zadowoleni, pełni energii i gotowi aby „przyjąć na barki” ciężar nadchodzącego dnia. Polecamy wyrobić nawyk i kłaść się do łóżka zawsze o tej samej godzinie. Przed pójściem spać, możesz także: wywietrzyć pokój, wyłączyć telefon przynajmniej 30 minut przed snem, a także rozpylić w dyfuzorze kilka kropel olejku eterycznego z lawendy.

Człowiek wypoczęty = człowiek szczęśliwy. Nie zaniedbuj snu, ponieważ odpowiedni odpoczynek skutecznie pomoże Ci przezwyciężyć stres, odzyskać spokój ducha, a przede wszystkim – normalnie funkcjonować.

9. Zadbaj o dietę

W myśl angielskiego powiedzenia „you are what you eat„, odżywianie ma kolosalny wpływ nie tylko na wagę ciała, ale także na całe nasze życie. Zbalansowana dieta z odpowiednią ilością witamin i mikroelementów znacząco wpływa na nasz dobry nastrój i poprawne funkcjonowanie organizmu. Niestety, ale w pogoni za karierą, często zapominamy nie tylko o zdrowym odżywianiu, ale także o samych nawykach żywieniowych (tj. aby jeść powoli i dokładnie przeżuwać jedzenie, nie pomijać posiłków, jeść o stałych godzinach itp.). A to z kolei prowadzi do zaburzeń trawienia, złego samopoczucia, ospałości, zmęczenia, itp. (kłopoty z trawieniem? Przeczytaj także: Olejek eteryczny z oregano)

Pamiętaj również o piciu wody (szczególnie latem), ponieważ w sytuacjach, gdy jesteśmy spragnieni, nasze ciało produkuje „hormon stresu” – kortyzol. A jeśli do tego dodamy niezdrową dietę i zmęczenie, to już tylko krok od katastrofy.

10. Czas na zmianę w życiu

zmiana w życiu

Przyczyną nerwowego trybu życia i lęków są codzienne obowiązki, z którymi często sobie nie radzimy. Zazwyczaj, to właśnie praca jest główną przyczyną sytuacji stresujących. Jednak tak jesteśmy do niej przyzwyczajeni, że boimy się ewentualnych zmian w naszym życiu, które tak naprawdę, mogłyby wyjść nam tylko na lepsze. Dlatego latami trwamy w firmie, w której szef, lub współpracownicy wysysają z nas pozytywną energię.

Nie obawiaj się próbować nowych rzeczy, w które mocno wierzysz i które mają na celu poprawić Twoje życie! Zmień pracę, naucz się języka obcego, poszerzaj horyzonty – „rozwijaj się” i myśl o sobie. W ten sposób będziesz wiedział, że robisz coś użytecznego; coś co Cię spełnia.

Bądź odważny! Usuń osoby toksyczne z Twojego życia, które jedyne co potrafią, to krytykować wszystko i wszystkich. Tacy „fałszywi przyjaciele” nie tylko ciągną Cię w dół, ale również wypełniają Twoje życie niepotrzebnymi negatywnymi emocjami i cierpieniem. Pamiętaj, że jeśli nie jesteś pewien jak radzić sobie ze stresem, zacznij od „toxic friends„. Ów zmiana na pewno nie będzie prosta, ale po pewnym czasie zrozumiesz, że była niezbędna.

11. Rób to co lubisz

Kto z nas nie chciałby obudzić się pewnego ranka bez obowiązków związanych z rodziną, pracą, ze szkołą. A może marzysz, aby chociaż raz pospać dłużej i po prostu zapomnieć o codziennych problemach i stresie? Zarezerwuj sobie jeden weekend wolnego! Ale nie w pracy, tylko w domu i zrób to co sprawia Ci przyjemność. Idź na zakupy, odwiedź koleżanki, zjedz Twoje ulubione ciacho w pobliskiej kawiarni. Idź na seans filmowy do kina, bez zamartwiania się, że zabraknie Ci czasu, ponieważ ten weekend należy tylko do Ciebie i do Twoich zachcianek.

Wydawałoby się, że zwykłe wyjście na kawę nie jest w stanie poprawić humoru i odepchnąć negatywnych myśli. A jednak! Robiąc to co lubisz, sprawiasz, że w Twoim mózgu zaczynają wydzielać się endorfiny (hormony szczęścia), poprawia Ci się samopoczucie i nagle dostrzegasz świat w „różowych barwach„. A dodając do tego fakt, że w ten weekend to partner zajmuje się domem, będziesz mogła w 100% skupić się na sobie i na własnych przyjemnościach.

12. Uśmiechnij się

uśmiech na stres w życiu

Według badań przeprowadzonych na University of Kansas (źródło), uśmiech znacząco wpływa na ludzki organizm. Uśmiechając się, dajemy nam samym do zrozumienia, że nerwowa sytuacja w której się znajdujemy, nie jest aż tak straszna na jaką wygląda. Nawet wymuszony półuśmiech pozytywnie wpływa na nasz organizm, dodaje energii, obniża poziom stresu, i motywuje. Zdaniem wielu, uśmiech to lekarstwo na dosłownie wszystko, dzięki któremu da się przezwyciężyć nawet te najbardziej stresujące sytuacje życiowe.

13. Wizyta w SPA

Czy istnieje coś bardziej relaksującego, niż długi, profesjonalny masaż z użyciem olejków eterycznych? Dlaczego zatem nie zafundujesz sobie wizyty w SPA, gdzie oprócz masażu, będziesz mógł skorzystać z odprężających sesji w saunie i w jacuzzi?

Poddaj się profesjonalnie wykonanym masażom redukującym napięcie i stres, po których poczujesz się jak nowo narodzony. Terapia masażem z roku na rok staje się coraz bardziej popularna, ponieważ pozytywnie wpływa na nasz organizm, ułatwia cyrkulację krwi, dotlenia komórki, rozluźnia mięśnie. Sam zobaczysz, że po takiej sesji, nie tylko wrócisz do domu odprężony, ale przede wszystkim w lepszym samopoczuciu.

14. Seks na stres

seks idealny na stres

Jeśli nie masz pomysłu jak radzić sobie ze stresem, co powiesz na miłość? Seks to nie tylko przyjemność, ale także sposób na pozbycie się nagromadzonego napięcia. Trudny okres w życiu, problemy w pracy, choroba bliskiej Ci osoby, zdecydowanie negatywnie wpływają na życie seksualne partnerów. Nie pozwól, aby codzienne problemy wkradły się do Twojej sypialni. Zbliżenia seksualne to fantastyczna broń, dzięki której daleko w hen zostawisz zmartwienia i stres.

Badania sugerują, że seks znacznie wydłuża życie (źródło). Poza tym, współżycie płciowe wzmacnia serce, poprawia samopoczucie i kondycję fizyczną. Osoby, które sypiają ze sobą regularnie, bardziej się do siebie zbliżają, ufają sobie i lepiej się rozumieją. Ponadto, są bardziej skłonne eksperymentować w łóżku i częściej odwiedzają sexshop w poszukiwaniu nowych doznań.

15. Odłącz się na chwilę od wirtualnego świata

Jeśli to możliwe odłącz się od wirtualnego świata, chociaż na chwilę. W dzisiejszych czasach spędzamy bardzo dużo czasu w mediach społecznościowych, odbieramy i wysyłamy maile, odpowiadamy na telefony nawet poza godzinami pracy, a także w weekendy. Pamiętaj, że stres pojawia się często u osób z napiętym grafikiem, u których zwrot „dzień wolny od pracy” nie istnieje.

O ile to możliwe, skończ z pracoholizmem! Szanuj swój czas i swoją prywatność. Wyznacz czas na pracę i na relaks. Ustal godzinę od której nie pracujesz, nie odbierasz telefonów i nie przesiadujesz w mediach społecznościowych. Od teraz jest to czas tylko dla Ciebie i Twojej rodziny, lub na hobby. Możesz także w ogóle wyłączyć telefon, a przynajmniej wyciszyć go, aby ewentualne połączenia telefoniczne nie przeszkadzały w rodzinnych spotkaniach.

Jak się nie stresować?

Powyżej przedstawiliśmy 15 porad na to jak radzić sobie ze stresem w życiu codziennym. Teraz przyszedł czas by napisać kilka słów o tym jak się nie stresować i widzieć świat w kolorowych barwach.

jak się nie stresować

Nie istnieje osoba, która nie doświadczałaby uczucia stresu. Niepokój towarzyszy w życiu każdego i to praktycznie codziennie. Stres nie jest problemem, jeśli wiemy jak sobie z nim radzić, oraz jeśli nie dominuje on naszego życia. Jednakże, staje się on poważnym zmartwieniem w chwili, gdy towarzyszy nam na stałe i bez przerwy, ponieważ może prowadzić do poważnych chorób, kryzysów osobistych, a nawet traumy.

Często sami zadajemy sobie pytanie: „jak się nie stresować?”, jak się nie denerwować?, a także „jak pomóc sobie w momentach kryzysowych?”, w których to nerwowość, niepokój, a nawet złość biorą górę? Sytuacji stresujących nie da się wyeliminować w 100% z naszego życia. Jednakże całkiem nieźle można sobie z nimi radzić, aby w ten sposób nie determinowały one naszej egzystencji. Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów, dzięki którym przestaniesz się panicznie bać i denerwować różnymi sytuacjami w życiu:

Nie jest tak źle jak może się wydawać

Pamiętaj, że stres spowodowany jest negatywnymi myślami, które powstają w Twojej głowie, a nie realnymi faktami. Oznacza to, że bardzo często sytuacja nie jest aż tak dramatyczna, jak to sobie wyobrażasz. Nasz mózg lubi płatać nam figle i głównie w przypadku malkontentów, co rusz wymyśla nowe problemy, aby przypadkiem życie nie było zbyt piękne 😉 Jeśli uświadomisz sobie, że to tylko w Twojej głowie dzieją się takie „niesłychane” rzeczy (którym nie powinieneś dać wiary), to już 50% sukcesu!

Nawet najdramatyczniejsze sytuacje życiowe, z którymi przychodzi nam się zmagać, w większości nie są tak beznadziejne jak się nam wydaje. To tak naprawdę nasza wyobraźnia, która kreuje wszystkie te czarne scenariusze. Przypomnij sobie kiedy ostatni raz ta czarna wizja, którą karmi Cię Twój mózg, spełniła się w 100%? Prawdopodobnie nigdy.

Nie stresuj się tym, na co nie masz wpływu

Jeśli denerwują cię sytuacje z życia codziennego, na które nie masz wpływu (korek w mieście, zagubiona karta bankowa, problematyczna teściowa, pandemia wirusa) daj sobie spokój i odpuść. I tak nic na to nie poradzisz. Na przykład w przypadku zagubionej karty bankowej, nie cofniesz przecież czasu. Zatem zadręczanie się i obwinianie za coś co bezpowrotnie minęło, nie ma najmniejszego sensu.

Skoncentruj się lepiej na tych sprawach, na które masz wpływ i które możesz zmienić własnym postępowaniem. Nie zaprzątaj sobie głowy pytaniami: „co się stanie jeśli…?”. Nie próbuj kontrolować rzeczy, które nie leżą w Twoim zasięgu, nie bij głową w mur, bo i tak nic nie zmienisz. Zabierz się za planowanie własnego życia i spraw, które w 100% zależą tylko od podejmowanych przez Ciebie decyzji.

Zajmij się czymś, co odwróci uwagę od sytuacji stresujących

Niepokój i lęk bierze zawsze górę, jeśli dedykujemy mu zbyt wiele czasu. Wielu z nas (często nieświadomie) szuka w głowie problemu, którym można by się pomartwić. Stres pojawia się wtedy, gdy myślimy o sytuacjach, które w naszej głowie nas przerastają – boimy się ich, z góry zakładając, że sobie z nimi nie poradzimy. Jak w takiej sytuacji się nie stresować?

Często czujemy lęk, lub niepokój przed czymś co czeka nas w niedalekiej przyszłości. W takim przypadku, najlepiej będzie zająć nasz umysł czymś zupełnie z „innej beczki„. Czymś przyjemnym, co odwróci uwagę od źródła stresu. W takiej sytuacji, poleca się ruch na świeżym powietrzu, wypad na kawę (na zakupy) z koleżankami, telefon do najlepszej przyjaciółki, wypad weekendowy z partnerem.

Pamiętaj, że to co u Ciebie wywołuje napięcie i nerwowość, nie wywoła takich samych reakcji u innych osób. Zauważ, że niektórych z nas stresuje występ publiczny, a inni w ogóle nie mają z tym problemu, a nawet odczuwają przyjemność będąc w centrum uwagi. To z kolei oznacza, że stres związany z sytuacjami życiowymi jest głęboko zakorzeniony w naszej osobowości i to my sami najczęściej go „tworzymy” w naszych głowach. Niepokój i stany nerwowe spowodowane są najczęściej przebytymi doświadczeniami życiowymi (np. trauma) i zdanie sobie z tego sprawę to już połowa sukcesu.

Podsumowanie

Sytuacje stresujące są bardzo powszechne w życiu każdego człowieka, przed którymi najzwyczajniej w świecie nie można uciec. Ważne jest zatem, aby nauczyć się żyć z tym „niewidzialnym wrogiem” i traktować go jako „sprzymierzeńca„, który dodaje odwagi i motywacji wtedy, kiedy najbardziej tego potrzebujemy. W dobie globalizacji, stres towarzyszy nam praktycznie na każdym kroku – w pracy, w szkole, itp. Dlatego też, tak istotne jest, abyśmy wiedzieli jak sobie z nim radzić w codziennych sytuacjach kryzysowych.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry